PostNL: proef met elektrische bestelwagen. De Rotterdamse proef van het post- en expressbedrijf PostNL Express is bedoeld als een eerste stap in een breed programma om de uitstoot van CO2 en fijnstof bij PostNL te beperken. De vrachtwagen en bestelbus zijn zijn met hun elektrische aandrijving fluisterstil, zelfs zó stil dat de chauffeurs extra goed moeten opletten op fietsers en voetgangers. De uitstoot van beide wagens is letterlijk nul. Feitelijk is de uitstoot verplaatst naar de opwekking van de elektriciteit. De accu’s voor het elektrisch rijden worden opgeladen met groene stroom. De wagens kunnen met volledig opgeladen accu’s ongeveer 220 kilometer afleggen en zijn daardoor alleen geschikt voor afleveringen in de binnenstad. Beide voertuigen hebben één versnelling en een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. De aanschafprijs is het dubbele van een nieuwe diesel truck, toch ziet PostNL-bestuursvoorzitter Peter Bakker naast klimatologische winst ook economische voordelen. Hij verwacht de hogere aanschafkosten terug te verdienen via minder onderhoud, een langere levensduur, minder milieutoeslagen.
De truck is gebouwd door Smith Electric Vehicles
Vijf jaar geleden mislukte een eerder PostNL-experiment met elektrische bestelbusjes van Mercedes. De actieradius (80 km) was toen te beperkt. Nu schat Bakker de kans van slagen op 80%, omdat de accu’s sterk zijn verbeterd en de technologie zich in Engeland al bewezen heeft. PostNL Engeland heeft voor Londen al vijftig trucks bijbesteld. ‘Met onze vliegtuigen en 17 duizend vrachtwagens zijn wij mede veroorzaker van het CO2-probleem’, zegt Bakker. ‘Als je een leider wilt zijn in je sector, moet je ook een leider willen zijn bij het oplossen van de problemen.’ ‘Ik wil van PostNL het eerste CO2-neutrale transportbedrijf ter wereld maken.’ De PostNL-proef wil een bijdrage zijn aan het ‘Rotterdam Climate Initiative’. Dit is het ambitieuze klimaatprogramma waarin de gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam NV, DCMR Milieudienst Rijnmond en de vereniging van ondernemers Deltalinqs samenwerken om de CO2-uitstoot van Rotterdam fors terug te brengen. Het Rotterdam Climate Initiative bundelt alle initiatieven die Rotterdam (stad én haven) neemt om zich te ontwikkelen tot CO2-arme stad én Energy-port: ’the world capital of CO2 free energy’.
Elektrische hybride bestelauto’s voor Europa
FedEx gaat 10 elektrisch/diesel hybride voertuigen aan haar Europese vloot toevoegen. De voertuigen verbruiken minder brandstof en zorgen voor minder uitstoot. Dit brengt het totale aantal hybride voertuigen dat FedEx inzet in Noord-Amerika, Azië en nu ook in Europa op ruim honderd. Daarmee hebben we wereldwijd de grootste hybride vloot binnen de expres branche. De Daily Hybrid bestelauto wordt gemaakt door Iveco en wordt in eerste instantie vlakbij de fabriek in het Italiaanse Turijn getest, voordat hij aan de vloot op andere plekken in Europa wordt toegevoegd. De Daily Hybrid functioneert zelfstandig en combineert het brandstofverbruik van een dieselmotor met de nihil uitstoot van een elektrische motor. FedEx verwacht dan ook dat de hybride elektrische voertuigen bijdragen aan een lager brandstofverbruik en aan een lagere uitstoot, waardoor ze ideaal geschikt zijn voor gebruik in steden en bewoonde gebieden. Effectief milieumanagement heeft topprioriteit bij FedEx. Wij doen er alles aan om nieuwe, kostenefficiënte groene technologieën te helpen ontwikkelen en daadwerkelijk te gebruiken, waardoor klanten een echt werkbaar alternatief krijgen.