Wanneer u uw eigen elektrische auto hebt en deze op eigen terrein kan parkeren dan is het aantrekkelijk om thuis een laadpaal te installeren. Met zoveel verschillende soorten laadpalen en wallboxen, wat is dan de beste keuze voor u? U kunt gelukkig op verschillende sites een Laadpaal kopen want thuis uw elektrische auto opladen is de goedkoopste en makkelijkste manier voor uzelf. Het tarief dat u dan betaalt met u eigen elektriciteitsleverancier. Dit is een tarief dat u zelf moet bespreken met uw eigen elektriciteitsleverancier, maar dit is vaak lager dan de aanbieders van de publieke laadpalen. Daarnaast heeft u op uw eigen oprit altijd plek om uw auto op te laden. Alleen bent u wel zelf verantwoordelijk voor het aanleggen van de laadpaal.
Wallbox
Wanneer het om een laadpaal voor thuis gaat, gebruiken we vaak de term Wallbox laadpaal. Er zit hier nauwelijks verschil tussen. Een laadpaal staat letterlijk op een paal en een wallbox wordt aan de muur bevestigd. Gelukkig heeft het wel dezelfde functie en daarnaast worden ze op dezelfde manier geïnstalleerd. De informatie geldt dus voor beide producten. Een laadpaal is er om de auto op te laden, maar wordt eerder gezien als stopcontact omdat de werkelijke oplader in de auto zelf zit. De accu van de elektrische auto werkt op gelijkstroom en zet dus de wisselstroom van de lader om. Het is niet dat alle auto’s even snel laden, net zoals telefoons. Daarom moet je de laadpaal op de auto afstemmen. Soms is het handig om hiervoor dus een laadpaal te nemen met een hoger laadvermogen dan de auto aankan, hierdoor kan de laadpaal langer meegaan, ook op andere modellen.
‘1 fase’ en ‘3 fasen’
Wanneer u om advies vraagt over laadpalen laten de adviseurs vast de termen ‘1 fase’ en ‘3 fasen’ vallen. Dit zijn vaktermen, maar wat betekenen ze precies? Wanneer u dus thuis een laadpaal wilt plaatsen moet u eerst weten hoe uw huis op het stroomnet staat aangesloten. Hier zijn twee dingen belangrijk: de stroomsterkte van de aansluiting en het aantal fasedraden van deze aansluiting. Dat is er dus één (1-fase) of dat zijn er drie (3-fasen). De oudere huizen hebben vaak de 1-fase aansluiting. Er loopt dan een kabel met twee draden naar de meterkast, dit zijn de nuldraad en de fasedraad. Nieuwere huizen hebben vaak vier draden, de nuldraad en dan drie fasedraden. De aansluiting kunt u zien op de elektriciteitsmeter in de meterkast.
Opladen
Uit het stopcontact en de laadpaal komt dus de wisselstroom, terwijl de accu van uw auto op gelijkstroom werkt. In uw elektrische auto zit dan een lader met omvormer. Wat u wel moet weten is dat bij sommige auto’s het 3-fasen laden niet werkt. Deze kunt u dan wel opladen aan een paal met dezelfde aansluiting maar omdat het minder is zal dit het laadvermogen vertragen. De auto kunt u wel laden aan een paal die een hoger maximaal vermogen heeft dan de auto, de laadsnelheid is dan alleen wel lager. Het ligt dus uiteindelijk aan meerdere factoren hoe uw auto oplaadt, hierbij is de zwakste schakel doorslaggevend.